Siirry sisältöön

7 askelta toimivaan vertikaalimyyntiin

Jos vertikaalimyynti ei ole vielä käsitteenä tuttu, niin kirjoitin siitä blogin "Mitä on vertikaalimyynti?"

Avaan tähän mallin, jolla voit alkaa tekemään vertikaalista myyntiä, mikä todennäköisesti parantaa merkittävästi liiketoimintasi kannattavuutta ja vähintään tekee myynnistä miellyttävämpää sekä myyjälle että ostajalle. Systeemi on kohtalaisen yksinkertainen, mutta näkemykseni mukaan aika harva yritys hyödyntää tätä tehokkaasti.

1. Tunnista vertikaalisen myynnin mahdollisuus

 
Käy asiakkaasi huolella läpi. Pohdi kenelle on ollut helppo saada kauppaa ja ketkä ovat erityisen tyytyväisiä tuotteeseesi. Voit myös tarkastella kannattavimpia tai nopeimmin kasvaneita asiakkuuksiasi. Jos et tunnista yhtään, voi olla että yritykselläsi on ongelma tuotteesi lisäarvontuotannossa tai sitten et vaan ole vielä osunut oikeaan vertikaaliin. Väitän kuitenkin, että melkein kaikilla yrityksillä on ne ”parhaat asiakkaat” joista tarkastelun voi aloittaa.
 

2. Ymmärrä tuotteesi tuottama lisäarvo

Kaikki lähtee tietenkin siitä että ymmärrät tuottesi asiakkaille tuottaman lisäarvon ja mistä se oikeasti koostuu. Muista aina, että lisäarvo tulee sieltä, mistä asiakas kokee sen tulevan - ei sieltä missä yrityksesi kokee sen olevan. Tähän ei tarvita mitään taikatemppuja - parasta että kysyt asiakkailtasi. Eli kun olet tunnistanut vertikaalikandidaatin, jolta sinulta löytyy kohdassa 1. mainittuja asiakkaita, selvitä näiltä asiakkailta millaisen arvon he kokevat tuotteestasi saavansa.

3. Pyydä referenssit

Referenssit ja menestystarinat ovat tärkeä osa vertikaalista myyntityötä. Usein tämä kannattaa yhdistää kohdan 2. kanssa: asiakkaasi ovat juuri kertoneet sinulle kuinka paljon tuotteesi heille tuo lisäarvoa - siitä irtoaa helposti quote jos toinenkin.

4. Varmista että vertikaalin edelläkävijät ovat asiakkaitasi

Parhaimmillaan olet saanut jo asiakkaiksi ne yritykset, joita toimialalla seurataan ja kopioidaan. Jos näin ei ole, suuntaa seuraavaksi ponnistelusi näihin yrityksiin. Nämä yritykset ovat usein markkinajohtajia tai erityisen aktiivisia toimijoita somessa ja muissa alan kanavissa. Voit toki alkaa heti työstämään koko vertikaalia, mutta panosta erityisesti näihin - muuta kyllä seuraavat perässä luoksesi.

5. Etsi vertikaalin yritykset

Kuulostaa äkkiseltään helpolta, koska erilaisia yrityslistauksia päättäjätietoineen on lukematon määrä olemassa. Usein joudut kuitenkin tekemään paljonkin työtä eri listojen yhdistämiseksi ja päättäjätietojen löytämiseksi. Tämän työn tekeminen tuo kuitenkin sinulle erittäin arvokkaan kohderyhmän, jolle pääset myymään kuin parhaille asiakkaillesi.

6. Lähesty päättäjiä

Lähesty kohderyhmävertikaalin päättäjiä useissa kanavissa ja kerro heille siitä lisäarvosta, jonka tuotteesi heille tuottaa. Hyödynnä referenssejä ja yritä olla henkilökohtainen viestissäsi. Pystyt tuottamaan varmasti lisäarvoa jo viestinnälläsi ja siten helpotat asiakkuuden syntymistä.

7. Myy asiakkaalle tuotteesi tarjoama lisäarvo

Muista että olet myymässä arvoa, jonka tiedät syntyvän asiakkaalle tuotteesi avulla. Et ole myymässä tuotettasi tai tuotteesi hintaa! Tästä tulee sitten oma postauksensa.

Tämä on kirjoitettu B2B-myynti mielessä ja tuote voi olla tietenkin myös palvelu.

Kommentoi